Dag 5, 20170930: Bouillon (B) - Opheusden (NL), 20 km

2 oktober 2017 - Opheusden, Nederland

Vrijdagavond had ik me voorgenomen bijtijds naar bed te gaan, omdat ik de volgende dag een flinke rit voor de boeg had naar Reims van circa 130 km, waarbij het eerste gedeelte heuvelachtig zou zijn, maar dat het daarna iets minder glooiend tot vlak zou overgaan. Na een laatste consumptie te hebben genomen, trok ik mij rond 22:30 u. terug op mijn slaapkamer. Dit was en kamer voor acht personen, maar ik had deze geheel voor mijzelf. M.a.w. geen last van snurkende mensen. Toen ik mijn spullen, voor zover mogelijk, al rijklaar had ingepakt voor de volgende dag sloeg bij mij enigszins een lichte paniek toe, wat mij niet zo snel overkomt, want waar had ik mijn fietssleutel gelaten. Ik had nl. bij aankomst mijn fiets in een daarvoor bestemde afgesloten fietsenhok geplaatst en op mijn vrije dag deze niet meer gebruikt. Nadat ik mijn broekzakken, mijn tasje met belangrijke spullen en mijn stuurtas had gecheckt, bleef de sleutel onvindbaar. Mijn eerste ingeving was kijken naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker. Deze bleek op mijn smartphone zo'n 20 km van mijn locatie te liggen. Geen optie dus. Verder had ik beneden in het dorp wel bussen zien rijden, maar welke buschauffeur neemt er een bepakte fiets mee, waarmee je het gehele gangpad afsluit en er dus niemand door kan. Daarnaast lag het dichtstbijzijnde treinstation zo'n 45 km van mijn hostel af. Uiteindelijk besloot ik maar de volgende ochtend bij de receptie te informeren, die nu al gesloten was, of er een mogelijkheid zou bestaan om van het OV gebruik te kunnen maken, dan wel of er een taxi beschikbaar is die ook een fiets kan vervoeren naar het station. Jullie zullen wel begrijpen  dat mijn nachtrust niet al te denderend was, waarbij het midden in de nacht ook nog lekker onweerde. Nadat mijn wekker afging om 07:00 u., zat ik 07:30 u. al aan mijn ontbijt om vervolgens 08:30 u. naar de receptie te gaan, die toen openging, voor mijn vraag terwijl het buiten pijpenstelen regende en dit de eerstvolgende vijf dagen niet anders zou zijn, gezien hebbende op de weersverwachting. Nadat de dame eerst de Belgische OV9292 probeerde te bereiken, bleek dat deze service in het weekend niet opneemt. De dame informeerde eerst nog even bij andere collega's, die haar hadden aangeraden de taxi te bellen. Tot mijn grote opluchting was dit taxibedrijf in de gelegenheid om ook fietsen te vervoeren. Ik vroeg maar gelijk wat dit ging kosten. Aangezien dit niet goedkoop bleek te zijn, was ik lang blij dat deze mogelijkheid bestond. We spraken af om 09:45 u. Nadat ik mijn kamer netjes had achter gelaten en mijn fietstassen al bij de voordeur had geplaatst, nam ik nog een laatste kop koffie voordat de taxi zou arriveren. Stipt 09:45 u. was de taxi, een klein bestelbusje met fietsendrager achterop aldaar. Ik zette mijn fietstassen op de achterbank en haalde vervolgens mijn fiets uit het fietsenhok en wat bleek: mijn fietssleutel zat gewoon in mijn fietsslot. Al met al was het te laat om plan A nog door te zetten. Niet alleen qua tijd, maar ook gezien de slechte weersvoorspellingen. We reden naar het treinstation Libramont-Chevigny, ten Noord-Oosten van Bouillon. Na een rit van zo'n 50 minuten arriveerden we daar en ik bedankte de chauffeur voor zijn goede service, na hem te hebben betaald. Snel hing ik mijn tassen aan mijn fiets om vlug het gebouw in te rennen door de alsmaar aanhoudende regenbuien. Bij het loket bestelde ik een enkeltje met fiets naar Utrecht CS. Gevolg was dat ik 2,5 u. moest zitten tot Brussel Midi. Daar overstappen naar Breda met een zit van 1,5 u. Aansluitend de trein naar Den Bosch moest nemen, maar ja in Nederland kwam de trein te laat aan, waardoor ik een half uur kon wachten om tot slot de trein naar Utrecht CS te pakken. Al met al had ik genoeg tijd om in de trein mijn broodjes te beleggen en op te peuzelen. Aangekomen in Utrecht CS rond de klok van 17:45 u. moest ik natuurlijk even de volgende foto maken (zie foto 1). Welke overeenkomst is er tussen het voorwerp op de voorgrond en het gebouw op de achtergrond? In beide gevallen werkt het als een verademing! Vanaf Utrecht CS reden er geen treinen naar Rhenen. Er werden bussen ingezet. Ik dacht, we zijn weer in Holland. Gelukkig is er ook nog een trein naar Tiel richting mijn huis en aangezien mijn dochter daar werkt, vroeg ik via de app of ze die avond ook moest werken en zo ja tot hoe laat. Dit was inderdaad het geval en ze moest tot 20:00 u. werken, waarop ze mij vroeg waar ik die avond zou overnachten. Mijn antwoord was: in het plaatsje l'Homme à la Maison' wat zo'n 100 km in Frankrijk ligt vanaf de grens van België gezien. Uit haar antwoord had ze zo haar bedenkingen, tot ik haar uiteindelijk kon verrassen rond haar sluitingstijd om voor deur te staan. Bij binnenkomst kreeg ik een heerlijke kop koffie van haar aangeboden, waarna we beiden naar huis toe fietsten, waardoor ik toch nog zo'n 20 km heb kunnen afleggen op de fiets.

Desalniettemin is de tocht toch anders verlopen dan de bedoeling was. Dat is altijd het risico als je met de fiets gaat, waarbij je geen zekerheid hebt waar je de volgende dag aankomt. En dat maakt het juist zo spannend en uitdagend!

Neemt niet weg dat ik 4 fantastische dagen heb gehad, die ik dan ook niet had willen missen.

Daarnaast wil ik bij deze iedereen hartelijk bedanken voor ieders support onderweg, wat echt te gek was!

Helaas moet ik twee mensen teleurstellen die hadden gevraagd om een selfie. Ik ben nl. niet zo fotogeniek en zelf meer gefocust op de natuur. Als ik er dan bij op sta is het gehele plaatje verknalt, sorry!

Bovendien heeft mijn oud collega Stijn nog een ludieke actie gehouden en is langs onze Turkse Pizza restaurant geweest aan de Kanaalstraat te Utrecht, waar we met regelmaat een heerlijke Pizza nemen (een aanrader), waar hij met beide Pizzab(r)oeren op de foto staat (zie foto 2). Eenzelfde actie is gemaakt bij Café de Slok (oudste café van Utrecht), waar de gastvrijheid er vanaf spat en het drinken altijd optimaal aanwezig is (zie foto 3)!

Tot slot wil ik fietsenmaker 'Dikkenberg Tweewielers' uit Opheusden hartelijk danken voor de goede service van mijn fiets, waarbij ik totaal geen kuren heb mogen ondervinden tijdens mijn rit en niet te vergeten fietsenmaker 'Profile Roel Peerenboom' uit Wageningen voor de goede banden die onderweg veel te verduren hebben gehad met de ondergrond maar niet lek zijn geraakt en de goed onderhouden waterdichte Ortlieb tassen.

Chapeau mannen!

Verder is het nog mogelijk dat ik (nu mijn vakantie nog niet om is) een kleine route ga maken. Dus mochten jullie geïnteresseerd zijn, blijf dan zeker aangehaakt.

Nogmaals allemaal reuze bedankt!

Met sportieve groet,

Jan Meuzer.

1. Maya:
    2 oktober 2017
    Ach Jan, Het is toch hommeles in Barcelona. Welkom terug in Nederland.
    Ben morgen weer op kantoor?
  2. Annelies:
    2 oktober 2017
    L'Homme à la Maison, je blijft een grapjas Jan. Goeie actie van Stijn!
  3. Eduard Wilten:
    2 oktober 2017
    Hoi Jan, blij dat je heelhuids terug bent. Jammer dat je fietsvakantie in het regen is gevallen, maar desalniettemin ben ik blij dat je weer veilig terug bent. Er wacht ons met de band nog heel wat te doen en alle kleine beetjes helpen natuurlijk. Tot gauw kumpel.
  4. Jacqueline Huisman:
    3 oktober 2017
    Heel jammer Jan dat jouw fietstocht vroegtijdig is beëïndigd, misschien de volgende keer een fiets met meer versnellingen en een afdakje erop of goede regenkleding? 😉Kortom, het is eigenlijk best 'n hele zware onderneming .....pak anders nog ff het 🛫 en zoek de zon op!😎
  5. Papa, mama en Nick:
    8 oktober 2017
    Jammer Jan dat je tocht letterlijk in het water is gevallen.
    Dat je nog een griepje te pakken had voordat je ging, heeft je ook niet echt goed gedaan.
    Verstandig besluit denk ik!
    Geniet nog van je vrije dagen!