Dag 1, 20170926: Opheusden (NL) - Westerlo (B), 150 km

26 september 2017 - Opheusden, Nederland

Na een lekkere douche rond 05:00 u. in de ochtend, loop ik met mijn mijn ingepakte tassen naar de achtertuin om deze aan mijn fiets te hangen voor de grote tocht. Tijdens het ophangen hoor ik in de verte enkele auto's de motor starten van vroege vogels die als eerste naar hun werk gaan. Nadat ik bij binnenkomst nog een paar boterhammen heb genomen, begin ik aan mijn laatste kopje koffie, alvorens ik afscheid neem thuis en aan de grote tocht begin. Bij het pakken van de fiets, hoor ik zachtjes in de verte, vanwege de dichte mist nog de kerkklok 06:30 u. slaan. Ik waan mij door een mistige witte deken het dorp uit en passeer de plaatsen Kesteren, Ochten, Echteld, Tiel, Geldermalsen en Zaltbommel. Net voor Den Bosch begeef ik mij langs een watertje, waar een bankje staat. Ik bedenk mij geen moment om van deze gelegenheid gebruik te maken door mijn 1e pauze te pakken na een afstand van circa 50 km (zie foto 1 en 2). Na een boterham, wat water en een banaan, vervolg ik mijn route. Via Heusden en Vijlen gaat mijn weg langs een vaart die ik 4 km volg, waarna ik links af mag slaan de Drunense bossen door, waar dit mooie uitzicht te zien is (zie foto 3, 4, 5 en 6) en waar een oase van rust heerst. Het woord decibel kennen ze hier niet. Mijn weg gaat verder door de bossen langs Loon op Zand en daarna door Tilburg, wat een beetje oponthoud veroorzaakte door de vele stoplichten. Desalniettemin zit ik nu lekker op een bankje langs een rustig fietspad richting Rijen (zie foto 7) waarbij de zon een poging doet om wat meer grip te krijgen door de wolken heen. Wanneer ik bij Alphen aankom, kan ik een fiets/voetpad inslaan, genaamd 'Bels lijntje', die via Baarle Nassau aan één stuk doorloopt naar Turnhout (vroeger een spoorlijn geweest). Onderweg naar laatstgenoemde plaats kom ik de grens over (zie foto 8). In Turnhout aangekomen passeer ik het station (zie foto 9), om vervolgens door de bossen bij Tielen te komen, gevolgd door Lichtaart. Wanneer ik deze plaats uitrij sta ik voor de ingang van Bobbejaanland (zie foto 10). Ben ik er een keer en wat denk je, gesloten. Typisch Belgen. Via Bestaard, Olen en Oevel, waar ik mezelf trakteerde op een lekker frietje (zie foto 11), kwam ik uiteindelijk bij mijn eindbestemming 'het Boswachtershuis' te Westerlo (zie foto 12) aan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annelies:
    26 september 2017
    Doe je af en toe ook een selfie, Jan?
  2. Eduard Wilten:
    26 september 2017
    Redpect Jan. Lekker genieten van je inmense trip. Leuke vertelling, GA zo door man. Groeten uit Ernum. Edu
  3. Ernst Wernicke:
    Deurgoan! Geet goed!
  4. Siska:
    27 september 2017
    Jeetje Jan, wat een hoop kilometers voor zo'n eerste dag. Kijk uit dat je je niet overbelast. Of wil je er in een week zijn ;-)
    Heel veel fietsplezier.......
  5. Maya:
    27 september 2017
    Heerlijk Jan, als ik dit schrijf, zit je vast alweer op de fiets. Vanaf de 16e SK is het opnieuw het uitzicht op Utrecht in mist gehuld. Maar het zonnetje komt er wel doorheen. Een fijne fietsdag en hartelijke groet
  6. Melissa Fimia:
    27 september 2017
    België???? Dat gaat snel!:-)
  7. Carmel:
    Trots op u pa! 😘