Dag 3, 20170928: Namen/Namur (B) - Bouillon (B), 100 km

29 september 2017 - Opheusden, Nederland

Gisteravond sprak ik nog een Hongaarse jongen, wonende in Ermelo en toevallig tevens kamergenoot in de hostel, die ook alleen was op de fiets. Hij was van plan naar Luxemburg te fietsen, maar gaf aan dat het weer regenachtig zou worden. 's Nachts werd ik er nog op geattendeerd dat ik lag te snurken. Ja, dat krijg je met mannen op leeftijd. Vanochtend na een aangenaam ontbijt heb ik de fiets bepakt, terwijl er onder een bewolkte wolkenmassa iets van motregen viel. Op weg langs het idyllische landschap langs de oever van de Maas/Meuse(r) (zie foto 1 t/m 4) richting Dinant, klaarde de lucht zienderogen op met af en toe krachtige zonnestralen. In Dinant aangekomen (zie foto 5 en 6) nam ik even een rustpauze. Net nadat ik Dinant had verlaten moest ik het Maasdal uit, met als gevolg een klim. Uiteraard levert dat ook weer een mooi uitzicht op (zie foto 7). Nadat ik even doorgefietst had, bultje op en af kwam ik uit bij Beauraing, waar ik even water had ingeslagen, want met die klimmetjes gaat de voorraad er snel doorheen. Goed en wel Beauraing verlaten, krijg ik me toch een helling voor mijn kiezen, waar ik met de fiets niet tegenop kon rijden. Gevolg een stukje lopen. Aan de andere kant dacht ik, zo dadelijk krijg ik een daling. En waarachtig het was zo, maar met smerige keien die in de grond waren geperst, waarbij de punten naar boven stonden (zie foto 8). Nou dat was dus met flink de rem erop naar beneden. Beneden aangekomen kwam ik bij een beekje uit met voor mijn gevoel een houten gammel bruggetje. Ik vroeg eerst aan de vrouw des huizes, van de dichtstbijzijnde woning, die gelukkig thuis was of het bruggetje wel stevig genoeg was, voordat ik er doorzak en zeiknat in de beek lig met mijn fiets. Gelukkig gaf ze aan dat deze stevig genoeg was. Na de oversteek had ik nog een klim voor de boeg door de modder en los zittende stenen van zo'n 900 m. Boven aangekomen gaf dit het volgende schouwspel op (zie foto 9). Vervolgens was het wederom op en af met heuvels, waarbij ik een klein stukje door Frankrijk kwam. Daarna vroeg ik in Gedinne bij een typisch Belgische frietkot hoe de weg naar Bouillon was met nog zo'n 27 km te gaan rond de klok van 18:30 u. Ze gaven aan dat de eerste 6 km nog glooiend zou zijn en daarna redelijk vlak. Aangekomen in Bièvre was het duidelijk dat daar de herfst zijn intrede had gedaan (zie foto 10). Na nog wat brood gegeten te hebben, bleek de weg inderdaad redelijk egaal te zijn totdat ik in het donker in Bouillon aankwam, waarbij een daling van 7% ingezet werd over zo'n 4 km, waarbij ik een topsnelheid van 45 km per uur bereikte. Aangekomen bij de rivier moest ik via een ongeplaveide weg 850 meter omhoog lopen om bij mijn eindbestemming te komen. Uiteindelijk was ik rond 21:00 u. bij de hostel. M.a.w. deze reis was pittig, waarbij Bouillon(blok) wel zijn eer aandoet. Daarom trakteerde ik mezelf op een heerlijke Tripel Karmeliet (zie foto 11) die ik wel verdiend had.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Vincent:
    29 september 2017
    Best een barre tocht zeg! Goed gedaan! En mooie foto's zeg! Lekker dat je in France bent! Op naar het Rhone-dal;)
  2. Vincent:
    29 september 2017
    Herstel...Nog NET geen Frankrijk natuurlijk..Morgen dan;)
  3. Eduard Wilten:
    29 september 2017
    geweldig verhaal weer Jan. Wat een belevenissen toch. Ik had toch nooit kunnen vermoeden dat je, je buiten dat je goed met een klavier kan omgaan. ook dit in je mars heb. Petje af hoor. Geniet maar lekker door van alle mooie dingen die op je weg komen. Ik benijdt je kerel. Goede reis. Ook de groeten van de boys van NoName.
  4. Pauline:
    29 september 2017
    Heel leuk om mee te lezen en te kijken, Jan. Mooie foto's!
    Zet 'm op!
  5. Carmel: